Een andere blik op AI: Meer AI. Meer werk.
AI is here to stay. Duidelijk. Het wordt alleen maar groter. Sneller. Dynamischer. Kan steeds meer. Iedereen loopt ermee weg, maar nog niemand weet waar het écht naartoe gaat. En vooral: hoe snel. Want daar zijn we het unaniem over eens: het tempo is ongekend. En dus is er angst. Want AI neemt taken over, toch? Dat kost banen. En dat heeft gevolgen. Heel veel zelfs. Maar wat nou als we het omdraaien? Wat nou als AI juist méér banen oplevert? Ook binnen de marketing.
Hoe? AI kan veel meer taken aan dan wij mensen kunnen, staat 24/7 aan én is daarnaast ook nog eens veel sneller. Gevolg? We krijgen veel meer data binnen óf ‘creatie’ wordt in rap tempo uitgespuugd. Daar moeten we iets van vinden en vandaag de dag willen we nog een menselijke interpretatie hebben van de data en creatie. Gewoon, zoals ‘vroeger’. Van mens tot mens. We zijn simpelweg nog niet in de adoptiefase waarin iedereen eraan toe is dat we alles ‘aan de computer’ overlaten. Dus, hoe meer we het gaan gebruiken, hoe meer menselijk denken we erbij nodig hebben. En creatief denken. Hoe meer AI uitspuugt, hoe meer mensen we nodig hebben om er wat van te vinden. En dus banen.
Is het wishfull thinking? Misschien. Ik durf het nog niet exact te voorspellen. Wat ik wél weet is dat er in het verleden meerdere voorbeelden te benoemen zijn van nieuwe ontwikkelingen welke er ook voor zouden zorgen dat de mensen overbodig zouden worden, waarbij het tegendeel bewezen is. Denk alleen al aan de computer zelf. Dit geeft hoop.